Risk & Compliance Blog

"In law a man is guilty when he violates the rights of others. In ethics he is guilty if he only thinks of doing so" – Immanuel Kant

posts

  • Trustkantoren, doelvennootschappen en integriteitsrisico’s

    Trustkantoren, doelvennootschappen en integriteitsrisico’s

    De Regeling integere bedrijfsvoering Wet toezicht trustkantoren 2014 (Rib Wtt 2014) beoogt een raamwerk te schetsen voor de integere bedrijfsvoering van trustkantoren. Trustkantoren hebben een inspanningsverplichting om de integriteit van henzelf te bewaken tegen zowel interne- als externe risico’s. Als de cliënt van een trustkantoor een doelvennootschap is en deel uitmaakt van een groep, dan…

    continue reading

  • Ondernemingen en klokkenluiders

    Ondernemingen en klokkenluiders

    In deze blog richt ik mij op de interne meldingsprocedure van organisaties. Klokkenluiders kunnen met deze procedure intern melding doen van misstanden. Ik beschrijf in het kort de verplichting voor ondernemingen om een interne procedure in te stellen op grond van het wetsvoorstel Huis voor Klokkenluiders. Vervolgens richt ik mij op de al bestaande wet-…

    continue reading

  • Klokkenluiders

    Klokkenluiders

    Sinds mijn vorige blog over het wetsvoorstel voor de bescherming van klokkenluiders, zijn rondom dit onderwerp een aantal berichten verschenen. Zo was in mei een artikel te lezen in het FD over een aantal organisaties die verontrust waren over de onafhankelijkheid van de adviseurs en onderzoekers van het Huis. Onder meer Transparency International en VNO-NCW…

    continue reading

  • Biometrie

    Biometrie

    Op 29 juli verscheen het bericht dat de ING bank de eerste Europese bank is die biometrische technieken gaat toepassen via een app. Klanten van ING kunnen via de app toestemming geven voor al hun geldtransacties door middel van stemherkenningstechnieken. Volgens verschillende berichten zal het gebruik van biometrische technieken in de komende jaren toenemen. Het gebruik van…

    continue reading

  • Een niet geslaagde opnametransactie

    Geschillencommissie Financiële Dienstverlening, 3 juni 2015, nr. 2015 – 164   Feiten Een consument heeft een bedrag van € 750,00 willen opnemen, maar zij meent dat deze opnametransactie niet gelukt is. Achteraf blijkt dat de bank een bedrag van         € 750,00 en een bedrag van € 4,50 (verwerkingskosten) van haar rekening…

    continue reading

You cannot copy content of this page